Καλώς ορίσατε

Κυριακή 9 Σεπτεμβρίου 2012

Βραστάρια...

Έτσι λένε στη Κρήτη τα βότανα που οι κάτοικοί της θεωρούν πανάκεια για κάθε αρρώστια που θα τους τύχει...Είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας που έχει κάνει το νησί διάσημο αφού πολλοί κάτοικοί του αποδίδουν τη μακροβιότητά τους στην κατανάλωση ακριβώς των βρασταριών(το ίδιο πιστεύει και ο πατέρας μου του οποίου οι γονείς και οι παππούδες κοιμήθηκαν σε πολύ μεγάλη ηλικία...Ο ίδιος λέει πως η γιαγιά του κοιμήθηκε σε ηλικία 112 χρονών και όχι από αρρώστια αλλά από σπάσιμο ποδιού που προκάλεσε θρόμβωση)...Τα βότανα τα μαζεύουν κατά τη διάρκεια της άνοιξης και,κυρίως, του καλοκαιριού και πάντα στην ανθοφορία τους(επίσης κοιτάζουν το φεγγάρι να είναι στη λίγωση,ώστε να μη γίνουν γρήγορα σκόνη)...Κατόπιν,αφού τα καθαρίσουν,τα κόψουν σε μικρά κομμάτια(χρησιμοποιούνται τα φύλλα,τα άνθη,αλλά και τα κλαδάκια-στην Κρήτη λένε πως τα κλαδιά έχουν τις περισσότερες ιδιότητες-μόνο που δεν τα βάζουν όλα,ούτε τα πιο σκληρά) και τα ξεράνουν σε μέρος σκιερό...
  ...τα αναμιγνύουν και τα χρησιμοποιούν κατά τη διάρκεια του χειμώνα...Επειδή ο πατέρας μου είναι κρητικός,δεν υπήρχε περίοδος του έτους που να μην έπινε κάθε πρωί ένα αφέψημα από τα βραστάρια που μόνος του κάθε χρόνο φρόντιζε και ετοίμαζε(παραδοσιακά συνοδευτικό του αφεψήματος είναι βέβαια το κρίθινο παξιμάδι)...Έτσι και φέτος  άρχισε από νωρίς να μαζεύει και να ξεραίνει όσα από τα βότανα μπορούσε να εξασφαλίσει...
Άρχισε από την άνοιξη να μαζεύει χαμομήλι,το οποίο ξέρανε και έβαλε σε βάζα(πάντα κρατάμε λίγο χαμομήλι σκέτο γιατί πίνεται σαν χαλαρωτικό)...
Ύστερα στο τέλος του Μάη μάζεψε το φλισκούνι,την μέντα της Κρήτης(η μυρωδιά του μοιάζει πολύ με της μέντας Πηλίου,αλλά διαφέρει στην όψη)..Το φλισκούνι ο πατέρας μου το έφερε από την Κρήτη και το καλλιεργεί σε γλάστρες στην ταράτσα του σπιτιού του,όπως επίσης και στα δικά μου παρτέρια...Όταν χρειαστεί το κόβει κοντά στο έδαφος κι αυτό μετά "ξαναδίνει".... Θεωρείται φυτό καρδιοτονωτικό, αντισπασμωδικό, κατά των νευρικών διαταραχών, κατά της ημικρανίας και κατά των ιλίγγων.
Βασικό βότανο είναι και το θυμάρι που υπάρχει άφθονο λίγο πιο πάνω από το κτήμα μας,σε περιοχή πετρώδη...Το θυμάρι έχει ιδιότητες αρωματικές,αντισηπτικές, στομαχικές, χωνευτικές, ηρεμιστικές, βαλσαμικές, αποχρεμπτικές, αντισπασμωδικές, διουρητικές κ.α....
Στα μέσα περίπου του Ιουνίου μαζεύουμε τη  μέντα Πηλίου που φύεται λίγο πιο πάνω από το σπίτι μας στην άκρη ενός φαραγγιού...Φέτος ξεκινήσαμε την πορεία προς το φαράγγι εξοπλισμένοι με σακούλες και τους- ειδικούς για το μάζεμα βοτάνων- κρητικούς σουγιάδες που είναι κυρτοί(για τους λάτρεις του Αστερίξ...θυμηθείτε το δρεπάνι του δρυίδη...)...
 ...και κόβουν εύκολα τα βότανα με μια κίνηση λίγο πάνω από το έδαφος(ποτέ μην ξεριζώνετε τα βότανα.Κόψτε τα ώστε να έχετε και του χρόνου...)...
...στο δρόμο μαζέψαμε λίγο λάβδανο(χρησιμοποιείται κατά της κολίτιδας,της δυσπεψίας και των παθήσεων του δέρματος)...



...και λίγο κυπαρισσάκι ή πολύκομπο(το κυπαρισσάκι έχει ιδιότητες διουρητικές  και λιθοδιαλυτικές. Θεωρείται ιδιαίτερα αποτελεσματικό βότανο για τις πέτρες στα νεφρά και την ουροδόχο κύστη και σήμερα χρησιμοποιείται σε πολλά βοτανικά μείγματα ή μόνο του για την αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων.Το αφέψημα του φυτού χρησιμοποιείται κατά της ξινίλας του στομάχου, των πεπτικών ελκών, των εντερικών σκουληκιών, για το κρυολόγημα και την ναυτία του ταξιδίου.Δρα ως ορεκτικό και βοηθά στη χώνεψη εξουδετερώνοντας τα αέρια. Αυξάνει την εφίδρωση και έχει αποχρεμπτική δράση.Διεγείρει και τονώνει τον οργανισμό και ωφελεί σε ζάλη.Είναι χρήσιμο σε διαταραχές του οργανισμού λόγω υπερβολικής ζέστης.Το συμπυκνωμένο αφέψημα του φυτού είναι καλό υπακτικό.Γαργάρες με αφέψημα δρουν επουλωτικά σε πληγές του λάρυγγα και του στόματος.)...
...μέχρι που φτάσαμε στη μέντα(για καψίματα,κατά των παθήσεων της κύστεως,αντισηπτική,απολυμαντική,τονωτική,κατά του πονοκεφάλου και του κρυολογήματος,χωνευτική...)από την οποία κόψαμε αρκετά μεγάλη ποσότητα...

Απαραίτητο συμπλήρωμα των βρασταριών είναι και λίγη ρίγανη(η ρίγανη έχει ιδιότητες στομαχικές, τονωτικές, αποχρεμπτικές, αντισπασμωδικές, εφιδρωτικές, κατά της χαλάρωσης, των καταρροϊκών παθήσεων, του άσθματος, της δυσμηνόρροιας, εκτός βέβαια από την γνωστή ιδιότητά της να δίνει άρωμα σε πολλά φαγητά και σαλάτες της ελληνικής κουζίνας)....

...όπως και το φασκόμηλο που το μαζεύει ο πατέρας μου λίγο μετά από το δεκαπενταύγουστο...

...απαραίτητη και λίγη ματζουράνα...



 ...όπως και λίγο τσάι του βουνού...
...φυσικά,μπορείτε να προσθέσετε και άλλα βότανα με κριτήριο ή τις ιδιότητές τους ή το άρωμά τους.Ο πατέρας μου βάζει και δίκταμο όταν βρίσκει(τα μαζεύει από το φαράγγι δίπλα στο χωριό του στην Κρήτη,από περιοχές απόκρημνες.Θυμάται πως όταν ήταν νέοι για να μαζέψουν δίκταμο τους κρεμούσαν πάνω από τον γκρεμό με σκοινιά.)...

Αφού λοιπόν μαζέψουμε όλα τα βότανα και τα ξεράνουμε(πρέπει όταν σπάζετε τα κλαδάκια να είναι ξερά μέσα.Ο πατέρας μου τα βάζει και λίγες μέρες στον ήλιο-όταν έχουν πια ξεραθεί στη σκιά και τον αέρα)τα βάζουμε σε μια μεγάλη λεκάνη και τα ανακατεύουμε πολύ καλά.Κατόπιν τα φυλάμε σε βάζα...Περιττό να πω για το πόσο ωραίο άρωμα έχουν...Μοσχοβολάει το σπίτι...
Όταν λοιπόν τα χρειαστούμε,βάζουμε μια μικρή ποσότητα σε κασταρολίτσα(όση βλέπετε τυλιγμένη με νάυλον μέσα στο βάζο στην παρακάτω φωτογραφία)
να πάρει μία βράση(ώστε να βγουν και οι ουσίες από τα ξυλώδη μέρη),το κατεβάζουμε από τη φωτιά και το αφήνουμε λίγο ακόμη σκεπασμένο.
Ύστερα το στραγγίζουμε και το πίνουμε.Στην Κρήτη κρατούν τα βρασμένα βραστάρια και τα βράζουν ακόμη μια φορά.Μπορούμε να το πιούμε σκέτο ή με λίγο μέλι...Για το χειμώνα ειδικά είναι απαραίτητο να έχουμε στο ντουλάπι μας βραστάρια...είτε για καλό(παρέα και κουβεντούλα) είτε για κακό(αρρώστιες, αδιαθεσίες...).Καλό χειμώνα...

 

50 σχόλια:

  1. Όλα αυτά τα βότανα είναι όντως πολύ χρήσιμα για την υγεία του ανθρώπου,εγω βασιλιά θεωρώ το φασκόμηλο,καταπληκτικό βότανο ,μπορεί να χρησιμοποιηθει απο αρωματικό χώρου μέχρι σαν τσάι,ο σύζυγος μου έχει ένα πάθος με οτιδήποτε γίνεται τσάι και έτσι έχουμε πάντα μεγάλη ποικιλλία στο σπίτι μας ,ωραία και χρήσιμα όπως πάντα αυτά που διάβασα και πάλι σήμερα ,καλό υπόλοιπο Κυριακής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Τώρα που είπες για αρωματικό χώρου,Νέλη,πρέπει να δοκιμάσεις το συνδυασμό βοτάνων που φτιάχνει ο πατέρας μου...Μαγεία....Το χειμώνα βάζω ένα τσαγερό με βότανα πάνω στη σόμπα...Τύφλα να έχει το καλύτερο αποσμητικό χώρου...Και βοηθάει και στην καλύτερη αναπνοή...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  2. Καλό Χειμώνα-αν και δεν τον βλέπω με τις καταστάσεις που περνάμε και τις περικοπές-και από μένα.Συγχαρητήρια για τις όμορφες αναρτήσεις.Μιά μικρή διόρθωση μόνο στην τελευταία ανάρτηση άλλο το θυμάρι και άλλο η θρούμπι που στον Βόλο την λένε κατσικορίγανη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες,φίλε Μάρκο...Έχεις δίκιο,δικό μου το λάθος και το διόρθωσα αμέσως..Με μπέρδεψε ένα βιβλίο βοτανολογίας που τα αναφέρει σαν ίδιο με το θυμάρι...Δίκιο έχεις και για τον φετινό χειμώνα...δύσκολος θα είναι...Όμως είμαι από αυτούς που βλέπουν την κρίση σαν ευκαιρία για ουσιώδεις αλλαγές στη ζωή μας κι έτσι πάντα ελπίζω για το καλύτερο(όχι επιστροφή στα προηγούμενα)...Εύχομαι καλή υπομονή και αγώνα σε όλους μας...Καλό χειμώνα...

      Διαγραφή
  3. Πολύ κατατοπιστική η ανάρτησή σου και σε ευχαριστούμε. Θέλω να ρωτήσω κάτι. Όταν τα αποξηραμένα τα ανακατεύεις στη λεκάνη εννοείς το κάθε είδος χωριστά ή όλα τα είδη μαζί?
    Καλό απόγευμα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΄Οστρια, πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση,
    μου αρέσουν και εμένα πολύ τα βραστάρια, τόσο
    του βουνού, όσο κι αυτά που ευδοκιμούν στις γλάστρες.
    Πολύ όμορφες φωτογραφίες, έφερα και εγώ από
    την Κρήτη διάφορα.
    Φιλιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Δεν υπάρχει περιοχή που να βγάζει περισσότερα και θεραπευτικότερα βότανα από την Κρήτη...Αυτή η μυρωδιά όταν πλησιάζεις,από το καράβι ακόμη....Τέλεια...Καλό χειμώνα,Σοφία...

      Διαγραφή
  5. Πλούσιος όποιος έχει στο σπίτι του αυτό το θησαυρό! Καλή εβδομάδα Μαρία μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όντως θησαυρός,Μαίρη μου και παρηγοριά για το χειμώνα...

      Διαγραφή
  6. Πολύ ενδιαφέρουσα η σημερινή σου ανάρτηση Οστρια!!Πολύ ωφέλιμα είναι όλα τά βότανα!!Εχω προμηθευτή πολλά γιά τόν χειμώνα!!Καλή εβδομάδα εύχομαι!Φιλιά!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλή εβδομάδα,dimi...με το καλό να τα καταναλώσετε...Φιλιά...

      Διαγραφή
  7. Καλησπέρα, Όστρια. Χρησιμότατες οι πληροφορίες που δίνεις για τα βότανα. Δεν ήξερα καμία από τις χρήσεις τους. Εδώ δεν ξέρω στην λαική, ούτε τον άνιθο να ξεχωρίσω :) Καλό βράδυ, εύχομαι, και καλό Φθινόπωρο. Να είσαι καλά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,Γεράσιμε...Ποτέ δεν είναι αργά να μάθει κανείς γι αυτούς τους θησαυρούς που μας προσφέρει η γη...Εύχομαι καλό φθινόπωρο,με υγεία...

      Διαγραφή
  8. Εμείς μαζεύουμε μόνο χαμομήλι για αφέψημα και ρίγανη για τα φαγητά. Ίσως μερικές φορές και τσάι του βουνού αλλά δεν μας αρέσει τόσο η γεύση του.. Τελικά, δυστυχώς, καταλήγουμε στα "αγοραστά". Κρίμα και ζούμε στη φύση...
    Το ζήλεψα το βότανο-τσαγάκι της φωτογραφίας!!
    Καλό βράδυ, φιλιά!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Άλλη χαρά σου δίνει το να τα μαζέψεις και να τα αποξηράνεις μόνη σου...Του χρόνου τώρα θα μαζέψεις περισσότερα...Καλό φθινόπωρο...

      Διαγραφή
  9. Ο δικός μου ο παπούς πέθανε 102 χρονών και έπινε ότι φύτρωνε στη γή και στις γλάστρες του.
    Ετσι μάθαμε τα εγγόνια του να πίνουμε και να μας αρέσουν όλα τα αφεψήματα. Βεβαια δεν ελπίζω σε μακροζωία αλλά τα πίνω γιατί μου αρέσουν.
    Πολύ ωραία ανάρτηση Οστρια μου.
    φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίο και να τα πίνεις,όμως και η μακροζωία καθόλου άσχημη,Μαρία μου...Γλυκειά η ζωή,ποτέ δεν χορταίνεται...Πολλά φιλιά και ευχές...

      Διαγραφή
  10. φιλόξενη ανάρτηση, όλο γεύση και άρωμα...

    φέτος μάζεψα, από τη μικρή ερασιτεχνική καλλιέργειά μου,δίκταμο,μέντα,λουίζα,φασκόμηλο,ματζουράνα και βασιλικό

    τι όμορφο το φλυτζάνι και ειδικά το πιατάκι του-τι λειτουργικό!

    καλό φθινόπωρο και χειμώνα να έχουμε, με θαλπωρή, κυρίως ψυχής...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μου κάνει εντύπωση που καλλιεργείς το δίκταμο.Ο πατέρας μου όσες φορές προσπάθησε δεν τα κατάφερε...Μάλλον στην περιοχή μας δεν το σηκώνει το κλίμα...Το πιατάκι έχει διπλή αξία αφού είναι δώρο αγαπημένων φίλων...Καλό φθινόπωρο...με υγεία...

      Διαγραφή
  11. Αγαπώ πολύ τα βότανα και έχω φυτέψει κάμποσα στον κήπο μου αλλά θέλω κι άλλα :-)
    Μπορείς να μου διευκρινήσεις Όστρια ποια από τις φωτογραφίες δείχνει το πολύκομπο?

    Ευχαριστώ πολύ για τις πληροφορίες!!!

    Καλό Χειμώνα να έχουμε :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,Μαργώ και καλό φθινόπωρο...Το πολύκομπο είναι στην πιο κάτω φωτογραφία από εκεί όπου αναφερεται το όνομά του...(όχι το ανθισμένο βότανο που βρίσκεται από πάνω)Μοιάζουν τα κλαδιά του να έχουν πολλούς κόμπους...Εμείς το μαζεύουμε από το βουνό.Αν το σηκώνει η περιοχή πιστεύω ότι μπορείς να το καλλιεργήσεις...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
  12. Συμφωνώ απόλυτα με την "Aναζήτηση". Αυτή η ανάρτηση μοσχοβολάει!!! Ευχαριστώ κι εγώ από καρδιάς για τις πολύτιμες πληροφορίες. Φιλιά

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Κι εγώ σας ευχαριστώ για τα καλά σας λόγια...Πολλά φιλιά και αγάπη σας στέλνω...

      Διαγραφή
  13. Πολύ χρήσιμη ανάρτηση!...συνηθίζω κι`εγώ να μαζεύω κι`έχω πάντοτε μια ποικιλία από βότανα στο ντουλάπι μου....Σ`ευχαριστούμε Όστρια για τις πληροφορίες! Καλό σου βράδυ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. ΚΑΛΗ ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΚΑΛΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΜΑΡΙΑ ΜΟΥ!! ΚΙ ΕΓΩ ΤΡΕΛΛΑΙΝΟΜΑΙ ΓΙΑ ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΑΠΛΑ ΔΕΝ ΤΑ ΓΝΩΡΙΖΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΑ ΜΑΖΕΨΩ ΜΟΝΗ ΜΟΥ ΕΚΤΟΣ ΕΛΑΧΙΣΤΩΝ ΠΟΥ ΚΥΚΛΟΦΟΡΟΥΝ ΕΥΡΕΩΣ.ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΜΟΥ ΕΧΩ ΛΟΥΙΖΑ ΡΙΓΑΝΗ ΜΕΝΤΑ ΕΙΧΑ ΜΑΤΖΟΥΡΑΝΑ ΑΛΛΑ ΜΟΥ ΧΑΛΑΣΕ , ΚΑΙ ΦΕΤΟΣ ΣΤΗΝ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ ΓΝΩΡΙΣΑ ΤΟ ΦΛΥΣΚΟΥΝΙ! ΤΟ ΥΠΟΤΙΜΗΣΑ ΟΜΩΣ ΟΠΩΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΔΕΝ ΜΑΖΕΨΑ!!! ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ!! ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΡΩΤΗΣΩ ΑΝ ΞΕΡΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΡΙΓΑΝΗ !ΕΝΩ ΤΗΝ ΑΝΟΙΞΗ ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΑΞΕΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΛΙΓΟ ΞΕΦΤΑΕΙ ΚΑΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΑΝ ΚΑΗΜΕΝΗ!!ΧΑΧΑΧ!!! ΤΙ ΦΤΑΙΕΙ???φιλιααα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα,φιλενάδα...Από ότι βλέπω καλλιεργείς αρκετά βότανα.Ο πατέρας μου δίνει μεγάλη σημασία στο φλισκούνι,το θεωρεί πανάκεια για το στομάχι και λέει πως αυτό τον θεράπευσε από το έλκος πριν χρόνια...Για τη ρίγανη καλό είναι να τη μαζεύεις στη λίγωση του φεγγαριού,γιατί μόνο τότε-λέγαν οι παλιοί-δεν γίνεται γρήγορα σκόνη...Πολλά φιλιά σου στέλνω και ευχές για καλό Χειμώνα...

      Διαγραφή
  15. Μμμμ!!!!Μοσχομύρισε το διαδύκτιο!!!! Τι όμορφη ανάρτηση,μπράβο σου!
    Είναι όλα υπέροχα τα βότανα,έχω στο ντουλάπι μου γυάλινα βαζάκια με διάφορα απ' αυτά.
    Πολύ καλή είναι και η λουίζα ,την πίνω και κρύα το καλοκαίρι μαζί με gingko billoba, μια ιδέα δίνω!
    Το φλυσκούνι και το τσάι του βουνού απαραίτητο τον χειμώνα!
    Θα δοκιμάσω και την δική σου συνταγή,τα περισσότερα βότανα τα έχω,
    Καλό απόγεύμα σε όλους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ωραίο βότανο και η λουίζα...Ο καθένας μπορεί να βάλει ό,τι προτιμά στα βραστάρια...Εύχομαι καλό Χειμώνα,με υγεία...

      Διαγραφή
  16. Καλησπέρα Όστρια.Έχω επισκεφθεί αρκετές φορές το ιστολόγιό σου και μ΄ άρεσε.Μάλιστα με τόσες λιχουδιές(μμμ...!) μ΄ άνοιξε την όρεξη αρκετές φορές και μου φαίνεται θα με χοντρύνεις.Σ΄έχω βάλλει στη λίστα φιλικών, αξιόλογων κι ενδιαφέροντων ιστολογίων μου στην ιστοσελίδα μου, για να σε παρακολουθώ πιο γρήγορα και να παίρνω ιδέες σου.Καλή συνέχεια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Καλώς όρισες...Χαίρομαι που σε γνωρίζω...Μου αρέσει η φιλοσοφία των όσων γράφεις για το μπλογκ σου...Σε έβαλα κι εγώ στα ιστολόγια που παρακολουθώ...Καλό Χειμώνα να έχουμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αχ δεν ήξερα πως είσαι και συ από Κρήτη!!! :) Πολύ χαίρομαι! :) Τα βότανα είναι τόσο ωραία, το καθένα με τη δική του ξεχωριστή μυρωδιά!!! Εμένα μου αρέσει να ρίχνω μια κουταλίτσα μέλι όταν τα απολαμβάνω! Καλό Φθινόπωρο!!! :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Είμαι από τα Μετόχια Φρατζεσκιανά (Ρέθυμνο)και-αν και δεν πηγαίνω πια τόσο συχνά-η Κρήτη κυλάει στο αίμα μου...Καλό Φθινόπωρο,evonita...Χαιρέτα μου την Κρήτη...Πολλά φιλιά...

      Διαγραφή
    2. Δεν το ξέρω το χωριό, εγώ μένω Ηράκλειο.. αλλά μου αρέσει πάρα πολύ το Ρέθυμνο, είναι πολύ ρομαντικό!!! πηγαίνω που και που για κάνα καφέ, είναι και κοντά!! :) λογικό να κυλάει το κρητικό αίμα στις φλέβες σου!!! χι χι.. φιλάκια!!

      Διαγραφή
  19. Τα βραστάρια είναι υπέροχα !!! όπως και η ανάρτησή σου !!
    Δεν περνάει βράδυ του χειμώνα χωρίς να πιούμε από μια μεγάλη κούπα λουίζα, φασκόμηλο, χαμομήλι, δεδρολίβανο, μελίσα, μαντζουράνα, δυόσμο και μέντα (2-3 μαζί ή και περισσότερα). 'Ολα αυτά τα έχω στον κήπο μου αλλά μαζεύω και θυμάρι από το βουνό. Λάβδανο έχει άφθονο στο δάσος αλλά δεν ήξερα ότι πίνεται (μόνο για κατάπλασμα είχα ακούσει). Συνήθως τα έχω σε ξεχωριστά βάζα αλλά θα δοκιμάσω, όπως λές, να τα ανακατέψω από τώρα.
    Μήπως ξέρεις κάποιους καλούς συνδυασμούς ????
    Καλό χειμώνα σε όλους !!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρόνια τώρα πίνουμε βραστάρια με τον συνδυασμό που περιγράφω στην ανάρτηση(με ΄την πρόσθεση ή αφαίρεση κάποιων ανάλογα με τις περιστάσεις)ώστε ποτέ δεν μπήκα στη διαδικασία να δοκιμάσω κάτι άλλο.Ας πούμε το δεντρολίβανο το χρησιμοποιώ μόνο στη μαγειρική και ποτέ δεν το έκανα ρόφημα...Θα το δοκιμάσω...Καλό Χειμώνα εύχομαι...

      Διαγραφή
  20. Καλημέρα Μαρία μου! Ήρθα για να σου αφήσω τις ευχές μου, για μια καλή σχολική χρονιά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ευχαριστώ πολύ,Μαίρη μου...Πολλά προβλήματα με το καλημέρα στα σχολεία...Μας χρειάζονται οι ευχές...Σε φιλώ...

      Διαγραφή
  21. Απαντήσεις
    1. Καλώς όρισες...Χαίρομαι που σε γνωρίζω και θα χαρώ να επικοινωνούμε...

      Διαγραφή
  22. ΑΑΑ...ΤΩΡΑ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΓΙΑΤΙ ΛΑΤΡΕΥΩ ΤΟ BLOG ΣΟΥ.ΚΙ ΕΜΕΝΑ Ο ΠΑΤΕΡΑΣ ΜΟΥ ΗΤΑΝ ΑΠΟ ΤΑ ΧΑΝΙΑ,ΛΑΤΡΕΥΕ ΤΑ ΚΡΗΤΙΚΑ ΒΟΤΑΝΑ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΑ ΤΟ ΔΙΚΤΑΜΟ.ΚΑΛΟ ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ,ΑΓΑΠΗΜΕΝΗ ΟΣΤΡΙΑ,ΜΕ ΤΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ ΣΟΥ,ΠΟΥ ΜΕ ΜΑΓΕΥΟΥΝ.ΦΙΛΙΑ ΙΩΑΝΝΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα,συμπατριώτισσα και ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια...Καλό Χειμώνα να έχουμε...Πολλά φιλιά σου στέλνω...

      Διαγραφή
  23. Τι όμορφα που τα έγραψες όλα Όστριά μου! Χρήσιμα και πολύ πρακτικά.
    Σε κάποια έχω κι' εγώ ιδιαίτερη αδυναμία και τα ευχαριστιέμαι αφάνταστα ειδικά το Χειμώνα, όπως το φασκόμηλο, η μέντα & ο δυόσμος, αλλά και η λουϊζα που την μεγαλώνω μέσα στην γλάστρα της! Ε, για την ρίγανη και το θυμάρι τι να πούμε...Δεν γίνεται να μην υπάρχουν μέσα στη μαγειρική μας.
    Καλημέρες πολλές και μακάρι ο Χειμώνας να είναι "μυρωδάτος" :-)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Μακάρι,Πηνελόπη μου,και όσο γίνεται λιγότερο δύσκολος... Καλό βράδυ...βρέχει εδώ...μύρισε φθινόπωρο...

      Διαγραφή
  24. Τι όμορφη ανάρτηση!Λάτρεψα τον τρόπο που τα περιγράφεις όλα!Πολύ αγαπημένα τα βότανα και είστε πολύ τυχεροί που μπορείτε και τα μαζεύετε απο τη φύση!Φιλάκια πολλά και καλό φθινόπωρο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. ΠΟΛΥ Μ ΑΡΕΣΕΙ ΠΟΥ ΟΛΑ ΤΑ ΚΑΛΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΤΕ ΓΙΑ ΤΑ ΒΟΤΑΝΑ ΕΓΩ ΕΧΩ ΑΡΚΕΤΑ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΧΡΗΣΙΜΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ ΤΑ ΦΟΒΑΜΑΙ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΡΑΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΟ ΜΕΝΤΑ ΠΟΥ ΕΧΩ ΠΑΡΕΙ ΑΠΟ ΟΡΕΙΝΑ ΜΕΡΗ ΚΙ ΕΧΩ ΦΥΤΕΨΕΙ ΣΕ ΓΛΑΣΤΡΑ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΕΧΕΙ ΓΕΜΙΣΕΙ ΠΑΝΤΟΥ ΣΤΟΝ ΚΗΠΟ ΕΧΩ ΛΕΒΑΝΤΑ ΜΕΛΙΣΟΧΟΡΤΟ ΔΙΟΣΜΟ ΡΙΓΑΝΗ ΑΝΗΘΟ ΕΧΩ ΚΑΙ ΦΑΣΚΟΜΗΛΙΑ ΜΑΖΕΥΩ ΧΑΜΟΜΙΛΙ ΛΙΓΟ ΤΣΑΙ ΑΛΛΑ ΣΠΑΝΙΑ ΠΙΝΩ ΜΟΝΟ ΟΤΑΝ ΑΡΩΣΤΗΣΩ !ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΑΝΕΦΕΡΑ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΒΡΑΣΩ ΚΑΙ ΝΑ ΠΙΝΩ ΞΕΧΩΡΙΣΤΑ Η ΚΑΙ ΜΑΖΙ ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Τι υπεροχη ανάρτηση !!!! Εξαιρετικά ενδιαφέρουσες οι πληροφορίες που δίνεις !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Εάν αφου τα αποξηράνουμε τα τρίψουμε όπως την ρίγανη μπορούμε να τα κάνουμε αφεψήματα ή χάνουν τις ιδιότιτές τους?.

    ΑπάντησηΔιαγραφή